Månedens loppefund og lidt om at have fantastiske kvindfolk i sit liv.

Der var ‘spontant’ loppemarked på Stefansgade sidste fredag. Så fedt! Det var gratis at stille bod op, og havde jeg ikke været rigtig godt gammeltræt efter vores rejse til Rumænien havde jeg helt sikkert været nede og solgt ud af min mors suttesnore og hagesmækker.

Men jeg fandt da månedens (måske årets) loppefund, fem babybøger for en 50’er. Og det endda titler som jeg faktisk har villet have fingrene i.

Jeg er rigtig glad for dem… Bare som opslagsbøger, og kilde til ideer mht til leg og mad til Fraya.
I kan se på billedet hvilke bøger jeg købte på loppemarkedet.
Også Helen Lyng Hansens bøger ‘børn og mad’ og ‘børn og søvn’ er jeg superglad for at have, den har jeg brugt meget.

Det er skønt at have bøger at slå op i når man er løbet tør for ideer, er i tvivl om noget eller vil vide mere om noget.

For mig har det også været uvurderligt at få råd fra kvinderne i min familie og mine nære veninder med børn. Hvor er jeg heldig at have en svigerinde som er villig til at lægge sig ned på mit trægulv i stuen for at vise mig hvordan man kan ligge ned og amme. Hvor er jeg heldig at have en mor som har arbejdet med børn hele sit liv. Og hvor er jeg heldig at have veninder, som flyder over med viden og gode råd om småbørn og børneopdragelse, og veninder som gladeligt sidder i den anden ende af telefonen på trediedagen efter fødselen for at lytte til en overvældet tudene mig.

Og så har jeg verdens bedste mødregruppe. Det er simpelthen guld værd at kunne opleve alt det nye vores babyer gennemgår sammen. En nybagt mor spurgte mig for nyligt om hvad man bruger mødregruppen til; om man bare mødtes for at sammenligne sine babyer?
Og det er ikke det, jeg har oplevet i min mødregruppe. Kvinderne jeg har mødt der, har været så søde og sjove, og der har altid været respekt for vores og børnenes forskelligheder. Det har været et skønt sted at kunne komme og dele sine oplevelser med nogen som er i samme båd som én selv. Og se og høre hvilken måde de gør tingene på.

Den vise mand [kvinde/mor] har mange rådgivere… Til dig som har børn. Hvor går du hen? Hvilke bogtitler har været guld værd for dig, hvilke medier, websider og folk omkring dig har hjulpet dig?

Og så lige et sidste råd med på vejen. Råd er råd. Få masser af dem; og så vælg at følge dem, som du synes passer og som du kan leve med. Det er dig der kender dit barn bedst, og det er til syvende og sidst dig (og dit barn) som skal leve med konsekvenserne af dine valg.

20130905-115027.jpg

Leave a Reply

